zaterdag 23 maart 2013

C.D.

Beide echtelieden zitten naast elkaar op de sofa. Elk aan één kant. Het lijkt een gemoedelijke sfeer, maar toch voelt het aan als een gure Oostenwind. Zeg maar, een gevoelstemperatuur van -15 graden Celsius. Is dat de lugubere omgeving? Zijn dat de niet alledaagse geïnterviewden? Of speelt er iets tussen deze twee?

"Waarom vinden mensen U eng en zijn ze bang voor U? Is dat terecht?"
(CD) Nou nee, eigenlijk niet. Ik ben een aardige man. Ja, dat ik soms wel eens een keeltje verorber. Weet U, ik moet ook ergens van leven. Al is dat al 400 jaar.
"Maar wees nou eerlijk, U geniet toch ook wel van de macht die U hebt?"
(CD) Tja, als je macht hebt, mag je die natuurlijk ook gebruiken. En ja, dat is best wel eens prettig. Amusant, zou ik haast willen zeggen.
"Hoe hebt U eigenlijk Uw vrouw ontmoet, Ilona van Roodvocht?"
(CD) Ach Iloontje, kun jij dat deze meneer even vertellen. Ik ga even wat te drinken halen. Ik heb dorst. U ook?
"Nou nee, dank u, ik sla een ronde over."
(IR) Voor mij ook niet, schat.

Een stilte valt, terwijl ze me verleidelijk aankijkt.

(IR) Mag ik u zeggen, dat u een schitterende hals heeft?

Het koude zweet breekt me uit. Ik ga op het puntje van mijn stoel zitten, mijn voeten stevig op de grond.

"Dat mag. Maar laten we ons liever bij het interview houden. Dus, hoe hebt u uw man ontmoet?"
(IR) Ik was een jonge vrouw. Ik was onhandig, kon nooit een jongen krijgen. Op school lukte het niet, thuis liep ik iedereen voor de voet. Er was een onrust in me, die ik niet kon verklaren. En toen liet mijn oom, die op een Zwarte Molen in het Koselmoeras werkte, mij kennis maken met een jongeman, Vladimir. Het was liefde op het eerste gezicht. En tijdens onze eerste heftige vrijpartij kon ik het niet laten. Ik beet hem voluit in zijn hals en voelde hoe zijn heerlijke warme bloed in mijn mond spuitte. Ik slikte het gulzig door. Daarna overviel mij een angst. Had ik hem doodgebeten? Had ik mijn geliefde vermoord? Totdat ik plots zijn tanden in mijn nek voelde....

Inmiddels is CD weer binnengekomen.

(CD) Ja, wat een heerlijke tijden waren dat. We waren onoverwinnelijk. We zwierven getweeën over de wereld en consumeerden de nodige keeltjes. We maakten ons meester van kastelen en landerijen. Totdat we uiteindelijk hier terecht kwamen. Ons thuis.
"Is die passie er nog steeds tussen U tweeën?"

Op de bank tegenover mij wordt het stil. Twee echtelieden kijken elkaar aan met koude blikken. De gevoelstemperatuur daalt verder. Ik weet dat het interview is afgelopen. Ik sta op, knik beiden vriendelijk toe en ..........


Geen opmerkingen:

Een reactie posten